Hvad kan jeg som gravid gøre for at få mere energi?

Hvad kan jeg som gravid gøre for at få mere energi?
Foto: AntonioGuillem/iStock

Hej Therese Cicilie,

Jeg er kun i starten af min graviditet (9. uge) men jeg føler mig ofte meget træt og mangler energi.

Jeg spiser hellere ikke rigtig og har ofte kvalme.

Jeg svømmer en gang om ugen men det er også sådan set den motion jeg får i øjeblikket. Nok fordi jeg virkelig ingen ide har om hvad jeg kan, må eller ikke må.

Har du forslag til hvad jeg kan gøre for at forbedre min energiniveau?

Er der ting man som gravid bør holde sig væk fra?

 

Svar på hvad man som gravid kan gøre for at få mere energi

Kære Nina, Stort tillykke med din graviditet!

Jeg kan godt forstå det kan se overskueligt ud, kun at være i 9. uge og føle sig så drænet for energi som du gør. Det er noget mange gravide døjer med i første trimester (til 12./13. uge) af graviditeten.

Jeg håber dette svar kan give dig energien tilbage

Som en start vil jeg sige dig, at der ikke er noget gravide bør holde sig fra, andet end kontaktsport, ekstrem konditionstræning og vægttab.

Det er godt at holde sig i form under graviditeten, og svømning 1-2 gange om ugen lyder fint. Prøv derudover om du kan få spist en masse til morgenmåltidet. Det kan hjælpe på kvalmen og den manglende madlyst.

Når man er ’ny-gravid’ skal kroppen bruge rigtig meget energi på at omstille sig. Der sker så meget i din krop på nuværende tidspunkt, både med din fysiologi samt din mentale tilstand, at du bruger langt mere energi på bare ’at være’ end du gjorde som ikke-gravid.

Det umiddelbart en situation du er nødt til at affinde dig med – for det kan tage et par uger endnu før du får energien tilbage.

Det du kan gøre, som sådan set gælder for hele graviditeten er, at fokusere på ikke at bruge din energi på unødig aktiviteter eller tanker.

Hvis du vil have mere energi, må du sortere alt andet væk, end det der virkelig er vigtigt for dig at have energi nok til. Det kan være rigtig svært at se hvad der kan gøres anderledes i hverdagen – men det er en rigtig god idé allerede nu, at omstille sit mentale fokus og overveje alle praktiske vaner for at få en sund graviditet og god fødsel.

Jeg skal her give dig en metode du kan bruge til at spore dig ind på det fokus, der er rigtigt for dig. Du kan måske på samme vis, prioritere (eller helt frasortere) i dine praktiske vaner.

Først brainstormer du…: … på, hvad skal der til for at du føler du har energi nok? Skriv alt ned. Eks.: At du ikke behøver lave mad, at din kæreste siger han elsker dig, at du får spist så og så meget, at du får sovet så og så meget… Og så videre og så videre. Derefter …: … kigger du rigtig godt på alle de ting du har skrevet ned der skal til, for at du føler du har energi (du har garanteret fået skrevet rigtig meget ned) Lad os kalde dem dine regler for, hvornår du føler energi.

Til slut…: … skrotter du simpelthen dem alle sammen! Det vil alligevel være en umulig opgave for dig, at opnå det hele, og dermed vil du ikke føle at du har energi! Og endelig…: … skal du simpelthen have lavet dig nye regler for, hvornår du har energi.

Det kan være simpelt som: Når jeg har sovet 8 timer om natten, når jeg får ringet til en veninde i løbet af ugen og når jeg har spist morgenmad. Tag en beslutning om, at når du har gjort disse 3 ting – så har du energi. Hvad du derudover laver i løbet af dagen er irrelevant. Om du ligger på sofaen, sover eller hvad du gør – det er op til dig.

For du har energi nok. Hvordan dine nye regler kommer til at se ud, er KUN op til dig selv. Det er jo forskelligt hvad vi hver i sær får energi af, fra at løbe en tur til at dase på sofaen. Der bliver forsket meget i de negative konsekvenser ved at have stress i graviditeten, som man kan få af dårlig samvittighed eller ved urolig søvn.

Og så vidt jeg ved, er der ingen negative konsekvenser ved at fokusere på, at opnå en graviditet hvor man føler sig fyldt af energi.

I bund og grund er det er spørgsmål om at vælge fra og vælge til. Alle valg indebærer fra-valg, og det er dem du skal acceptere. At du IKKE kan gøre alt det du plejer, med den samme følelse af at have et energioverskud.

Du skal også acceptere at du kan gøre meget af det, blot i et andet tempo. Det er en super øvelse hen imod det at blive mor.

Prøv at overveje, om ikke der er noget positivt ved at din krop ’tvinger’ dig til at tænke disse prioriterende tanker allerede nu i graviditeten? Kunne man forestille sig, at du nu har mulighed for, at overveje hvad du i din hverdag kan tilsidesætte? På sigt til fordel for dit barn?

At du, ved at få nye energi-regler, vil slippe din dårlige samvittighed over at være så energiforladt hele tiden? At du måske vil begynde at værdsætte din rolige alene-tid, frem for at have dårlig samvittighed over din manglende energi?

Hvad tror du, du får mest energi af? At have god eller dårlig samvittighed?

Til sidst vil jeg stille dig nogle coachende spørgsmål der kan hjælpe dig endnu videre at få besvaret.

– Hvor meget energi skal du egentlig ha’?

Hvornår har du energi nok?

Er det ikke nok, at du har energi til at dit barn vokser og udvikler sig? – Og hvis du har energien til det, har du så ikke hvad du skal bruge af energi? Hvad skal du bruge mere energi til?

Spørgsmålet er, om det i virkeligheden er vigtigt at stræbe efter mere energi?

– Og hvad sker der egentlig ved, at du ikke har energi?

Hvad er det værste der kan ske?

Og hvad så?

Disse spørgsmål ville en coach stille dig. Med håb om en energifyldt og velbalanceret graviditet og fødsel! Kærligst

DEL
Therese Cicilie Søegaard
Jeg er uddannet LifeCoach v/Manning Inspire. Jeg er tilknyttet mingraviditets ekspertpanel som graviditetscoach og besvarer derfor primært spørgsmål relateret til coaching.