Gravide fravælger
fisk
- Og
går dermed glip af vitaminer, mineraler og
fedtsyrer, som er vigtige for fosterets udvikling.
En ny undersøgelse, som to studerende fra Suhrs
Seminarium har gennemført for Fiskebranchens
Oplysningsudvalg, viser, at gravide og ammende i høj
grad fravælger fisk og fiskeprodukter, og at de ikke
lever op til Fødevarestyrelsens anbefaling om at
spise 200-300 gram fisk om ugen. Under-søgelsen er
foretaget blandt gravide på Rigshospitalets
Jordemodercenter og APA, Afspændings-pædagogernes
aftenskole.
Den hyppigste årsag til, at kvinderne fravælger fisk
og skaldyr, er angsten for, at fisken kan være
forurenet med tungmetaller.
Men det er langt fra alle fisk, der er i den
kategori, og fordelene ved at spise flere og
forskellige slags fisk er mærkbart større end
risikoen ved forurening.
Kvinder, der er gravide, ammende eller planlægger
graviditet, kan uden problemer spise de fleste
almindelige spisefisk som fx laks, rødspætte, torsk,
sild og rejer mm. Det er især rovfisk, som fx
sværdfisk, sildehaj, gedde, helleflynder og tun, som
kan indeholde kviksølv og andre tungmetaller, og her
anbefaler Fødevarestyrelsen, at gravide og ammende
højest bør spise op til 100 gram om ugen.
Fiskens ernæringsmæssige betydning for fosteret
Undersøgelsen viser også, at gravides kendskab til
fiskens ernæringsmæssige betydning for fosteret
praktisk talt er ikke-eksisterende.
Både national og international forskning peger på
fisk som lidt af et mirakelmiddel, når det gælder
sundhed og forebyggelse af sygdom. Fiskens vitaminer
og mineraler er med til at styrke barnets
immunforsvar, og de essentielle fedtsyrer - omega-3
fedtsyrer - som findes i største mængder i fede
fisk, er essentielle for udvikling af barnets hjerne
og nervesystem.
Bedre social adfærd
Amerikanske og engelske studier viser, at kvinder,
som spiser de anbefalede mængder fisk og skaldyr,
føder børn med højere IQ, bedre sociale færdigheder
og en mere veludviklet finmotorik. En undersøgelse
fra Linköping Universitetssygehus viser desuden, at
risikoen for, at barnet udvikler astma og allergier
i de første leveår, er mindre, hvis moderen spiser
fisk i graviditeten og i den tid, hun ammer.
Tidligere studier med fiskeolie til gravide har
ydermere påvist positive effekter på barnets risiko
for senere at udvikle type 2-diabetes, fedme,
forhøjet blodtryk og forstyrret fedt- og
sukkerstofskifte.
- Vi er meget opmærksomme på, at der er et stort
informationsbehov over for gravide og ammende om
betydningen af at spise fisk 2 gange om ugen. Som
resultat af samarbejdet med de to studerende fra
Suhrs Seminarium starter vi nu med øget information
til gravide og ammende blandt andet på
fiskebranchens portal
www.2gangeomugen.dk,
siger Projektkoordinator Lone Marie Eriksen,
Fiskebranchens Oplysningsudvalg, og tilføjer, at
stort fokus på forurening er forvirrende for de
gravide med det resultat, at de fravælger fisken og
dermed ikke lever op til anbefalingerne om at spise
fisk og fiskepålæg flere gange om ugen.
Nærmere oplysninger:
Sandra Søgaard Tøttenborg, 206073@suhrs.dk,
Tlf. 22 41 89 89
Line Fjord Nielsen, F06012@Suhrs.dk, Tlf. 20 11 27
86
Projektkoordinator: Lone Marie Eriksen, le@foodmarketing.dk,
Tlf. 35 37 27 97
Food Marketing/Fiskebranchens Oplysningsudvalg
|